donderdag 18 november 2021

Boeken lezen

Als klein kind keek ik al plaatjes in boeken.

De juf op de kleuterschool las verhalen voor, ik hing aan haar lippen.
Wat een feest toen ik zes jaar was en naar de basisschool ging en leerde lezen. 
Ik kreeg een abonnement van de bibliotheek, daar ging ik met mijn moeder naar toe.

Het allereerste boekje dat ik uitkoos en las was Bruun de beer geschreven door W.G. van der Hulst. Over de zieke Rietje. Haar broertjes zijn heel wild met Bruun en raken hem kwijt met alle gevolgen…














Daarna volgden nog meer boekjes van W.G. van de Hulst, ik kreeg ze met kerst op de zondagschool.

In de vijfde klas van de lagere school had ik tien stempels met netjes schrijven gehaald.

Ik mocht van de meester een boek uitzoeken. Dat werd Alleen op de wereld van Hector Marlot. Over het jongetje Remi, een vondeling. Dit boek is inmiddels al wel honderd jaar oud.







 


















In sprookjesboeken kon ik helemaal verdwalen. De Gebroeders Grimm hebben heel veel sprookjes geschreven o.a. Assepoester en Vrouw Holle.

Ook Hans Christian Andersen schreef mooie sprookjes, zijn mooiste sprookje vind ik: Het meisje met de zwavelstokjes.





 









Het boekje De Hilly vaart uit kreeg ik vanwege de naam natuurlijk😊

Het gaat over een viertal jongens die veel avonturen beleven rond het IJsselmeer en het polderlandschap. De Hilly is de reddingsboot van Lemmer, de jongens gingen er eens mee vandoor, dat sloeg alles natuurlijk.



 











Wat later kwamen er volwassen boeken, een fijne schrijver vond ik toen Heinz G. Konsalik. Het lied van de zwarte bergen vond ik een schitterend boek van deze schrijver.

Wat ik een van mijn mooiste boeken vind die ik bezit is Anna Karenina van Tolstoj. Ik kreeg het van mijn zoon voor mijn verjaardag, het is een paperback. Meer dan negenhonderd pagina’s bevat het boek.



Een gedichtenbundeltje waar ik heel blij mee ben is: De muze en het meisje. Uitgegeven ter gelegenheid van de Boekenweek in 1957. Er staan mooie getekende illustraties in van Jan van Keulen.




 





















Ik ben altijd blijven lezen. Ik kocht veel boeken tweedehands, ook ben ik lid geweest van een boekenclub, daar kocht ik nieuwe boeken.

Ik ben nog steeds lid van de bibliotheek, daar reserveer ik vaak boeken. Ik krijg dan een e-mail als ze binnen zijn en als ik ze dan thuis heb kan het lezen weer beginnen.

Enkele boeken van de laatste maanden die ik las of nog wil gaan lezen:




 























Ook mag ik graag tijdschriften lezen, die ruil ik met vriendinnen.

 













Vaak schrijf ik mijn creatieve dagboek, daarin schrijf en teken ik dingen die ik later nog eens terug kan lezen.





 









Door een bijzondere blogger die ik volg en die over dit boek schreef en illustraties liet zien, heb ik het boek: Ik wou dat ik een vogel was gekocht. Voor elke dag is er een mooi natuurgedicht te lezen.












 










Ik zou niet kunnen zeggen hoeveel boeken ik al wel niet gelezen heb.

Heel, heel veel. Ik deelde er zomaar een paar.

Er zijn zoveel soorten boeken voor alle leeftijden, voor elk wat wils. Lezen biedt steeds weer iets nieuws. Het ontspant en geeft fantasie.













Verdwijn in een boek en geniet!


55 opmerkingen:

  1. De Gebroeders Grimm en Hans Christian Andersen liggen hier ook nog en alleen op de wereld ja wie las dat niet.
    De negerhut van Oom Tom denk ik nu gelijk...op de lagerschool las de juf eruit voor en ben dat nooit vergeten.
    Blijven toch jeugdboeken die indruk maakten.
    Onze 3 meiden lezen veel en ikzelf minder...denk dat ze het van Vader meekregen.
    Groetjes en fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I loved fairy tales as a child! Thanks for sharing your reading journey with us.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verdwijnen in je boek, Hilly, en even alles vergeten...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bruun de beer geschreven door W.G. van der Hulst, die heb ik ook nog in de kast.
    De boeken laten een stukje van je leven en het ouder worden zien. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jij Bruun de beer ook hebt.

      Lezen is fijn.

      Dankjewel Hans.

      Verwijderen
  5. It's lovely to sit down and read a book, and there are so many titles to choose from.
    Happy reading.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It's great that so many books have been written.

      You too have fun reading.

      All the best to you,
      Hilly

      Verwijderen
  6. wonderful that books have been such a important part of your life.
    I also love books and love borrowing them from a library.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Siempre es un placer leer. Yo tambien lo hago desde niña. Te mando un beso

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De Hilly vaart uit staat hier ook ergens. Als ik al mijn boeken moet fotograferen ben ik een week bezig vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ook zomaar een paar op de foto gezet.
      We lezen wat af:)

      Dankjewel John.

      Verwijderen
  9. Liebe Hilly,
    ich lese auch sehr gerne und tauche ab in die Gedanken
    des Schriftstellers, es öffnet sich ein neues anderes Leben.
    Du bist auch eine kleine Leseratte und genießt schon von Kind
    an die Geschichten, das finde ich sehr schön, man kann so
    richtig abschalten und fühlt sich abseits dieser Welt.
    Liebe Grüße zu dir von mir, Karin Lissi
    und weiterhin viel Freude beim Lesen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lesen ist so schön.
      Ja, ich verlasse mich in die Welt des Buches.

      Danke liebe Karin für deinen netten Kommentar.

      Liebe Grüße an dich,
      Hilly

      Verwijderen
  10. een mooi tijdverdrijf Hilly
    dat boek met natuurgedichten lijkt me heel leuk

    als kind en tiener las ik heel veel
    de boeken van de bib waren in geen tijd uit
    maar toen m'n werk ook met teksten te maken had kon ik geen lettertjes meer zien :-) en was de leesmicrobe verdwenen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel An.

      Dat boek met natuurgedichten is echt prachtig.
      Makkelijk te lezen, echt een aanrader.

      Groeten.

      Verwijderen
  11. Wat leuk om je boeken zo te zien. Ik ben ook dol op lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat jij lezen ook leuk vindt Nicole.

      Groetjes en dankjewel.

      Verwijderen
  12. ha Hilly,

    wat een enig blogje!
    je leesvoer van kinds af aan.
    Veel van de boeken heb ik ook gelezen.

    De Muze... daar heb ik een heel rijtje van!

    Leuk om te zien.
    Prettig weekend, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlou,

      Dankjewel voor de fijne reactie.

      Leuk dat jij ook boekjes hebt van de Muze.

      Fijn weekend en groetjes,
      Hilly

      Verwijderen
  13. A beautiful reading of classic books, love that.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Hilly.

    Wat veel leuke boekjes en boeken heb je gelezen.
    Ik was meer een typ van Arensoog boeken.

    Groettie van Patricia,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Patricia,

      Arendsoog ken ik niet.
      Zal vast ook mooi zijn.

      Ik kon niet alles laten zien, maar ik heb echt wel veel gelezen:)

      Groetjes voor jou van mij.

      Verwijderen
  15. Die oude boekjes zijn zo leuk! Ik verdwaal graag in een boek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Liesbeth dat je ook kan verdwalen in een boek.

      Dankjewel.

      Verwijderen
  16. ohhh dat laatste zou ik ook wel willen hebben hilly:-)
    een aantal sprookjesboeken heb ik nog en voorleesboeken van toen ik vaak ging babysitten en natuurlijk het boek ik wou dat ik een vogel was, wat een prachtig boek :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, is een leuk boek Dien.

      Het boek: Ik wou dat ik een vogel was zag ik bij jouw.
      Zo'n mooi boek.

      Dankjewel Dien.

      xxx Hilly

      Verwijderen
  17. Lezen doe ik ook wel graag maar dan nu wel meer natuurboeken en die van Bruun ken ik ook nog wel. Heb ook nog enige oude boekjes van vroeger die ik ook koester. Zoals die van Ot en Sien. Verder lees ik ook soms de boeken van JW Ooms want die kwam uit de Alblasserwaard en schreef ook veel over deze omgeving. Leuk blogje vond ik dit ook. Groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Tine voor jouw reactie.
      Fijn dat je het blogje kunt waarderen.

      Groetjes,
      Hilly

      Verwijderen
  18. Dat laatste boek ga ik denk ik maar eens op mijn verlanglijstje zetten ;)
    Groetjes en fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Liebe, was eine schöne und interessante Auswahl. Ja, einige Kinderbücher haben auch mich begleitet und Anna Karenina natürlich später auch. Manche Autor*innen kenne ich nicht, werde mich aber schlau machen. Lesen ist so eine wundervolle Art, Zeit zu verschwenden :). Ich liebe es.
    Eine wunderschöne Adventszeit und alles Liebe
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liebe Elisabeth,

      Schön zu lesen, dass du auch Anna Karenina liest.
      Es gibt so viele schöne Bücher.

      Ich wünsche dir auch eine friedliche und schöne Adventszeit.

      Liebe Grüße,
      Hilly

      Verwijderen
  20. Leuke boeken heb je daar. Sommige boeken is zeker heel oudje. Helaas ben ik geen boeken fan van. Groetjes J&F

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.
      Jullie hebben weer andere dingen die jullie leuk vinden.

      Groetjes,
      Hilly

      Verwijderen
  21. love the illustrations on these books!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Sinterklaas zal de schoentjes ook wel gevuld hebben met boeken :)
    Hier wel voor de kleinkinderen. Zo leuk die snoetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je kleinkinderen ook lezen.

      Groetjes,
      Hilly

      Verwijderen
    2. De 2 kleinste zijn 4 jaar dus dat is nog veel plaatjes kijken...maar ze zijn dol op boeken.
      En van de 8 lezen er 4 heel veel :)
      Fijn weekend

      Verwijderen
  23. Zo herkenbaar Hilly, Bruun de beer was ook één van mijn eerste boeken en zelf las ik voor uit het gouden voorleesboek van van der Hulst. Onze kinderen kregen er rode wangetjes van. Leuk om dit hier te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Coby.

      Ik las ook veel voor en genoot daar dan zelf ook enorm van:)

      Leuk dat je Bruun de beer ook kent.

      Verwijderen
  24. Hilly , ik zeg altijd : "Iemand die graag leest verveelt zich nooit" Zelf ben ik ook een lezer, mijn ouders waren ook lezers, ze zaten dan allebei ieder aan een kant van de kolenhaard met een boek. Ik ben opgevoed met veel boeken en bezit die zelf ook. Zelf ben ik na mijn HBS naar Amsterdam naar de Frederik Muller academie gegaan (richting bibliotheek en documentatie) Dus ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Ook ken ik Bruun de Beer en nog een hele serie boekjes van W.G. van der Hulst. Op zolder staan nog kisten met mijn kinderboeken en beneden zijn de boekenkasten vol , ik lees mijn boeken ook meerdere malen (misschien een afwijking) en elke keer ontdek ik dan weer andere dingen dan de eerste keer dat ik het las. Leuk dat jij ook zo geniet van boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Leuk te lezen Haba.

    Als ik 's avonds in bed lig lees ik ook, dan kan ik bijna niet stoppen:)


    Groeten en dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hey great blog! I really like this post.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hola Hilly, te deseo unas felices fiestas de Navidad y un próspero Año Nuevo, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hej Hilly, wat een heerlijk logje over de boeken. Vooral leuk om de kinderboekjes te zien en de herinneringen eraan. Sinds een jaar heb ik weer een abonnement op de bibliotheek. Een boek dat diepe indruk maakte is Het glazen kasteel van Jeannette Walls.
    Bedankt voor dit mooie logje. Ik wens je fijne dagen toe. Lieve groet Willy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,

      Leuke reactie.

      Ik ga op zoek naar het boek: "Het glazen kasteel"

      Lieve groetjes,
      Hilly

      Verwijderen