dinsdag 27 oktober 2020

Dynamisch

 

De herfst toont zijn mooiste kleuren.

Oranjebruingeel en rood.

De wind kan hard waaien en rukt de bladeren van de bomen.


Foto: H tolboom











Het motregent, dan het regenpak maar aan.

Bij elke stap geknisper.

Ik zou me als beest snel verstoppen tussen de struiken.

Wat is dat voor raar figuur in haar zwart-oranje outfit😊


Foto: H Tolboom

 










Een tamme kastanjeboom kwam ik ook ook nog tegen op mijn pad.

En ja, daar lagen ze voor het oprapen…

Ruwe bolsters met een heerlijke vrucht.

Jaszakken dan maar volstoppen en meenemen naar huis.

Vandaag heb ik ze gepoft en bij de spruitjes gegeten, heerlijk.


Eigen foto

 












Ik vond een vreemde paddenstoel langs het wandelpad.

Maar ook wel weer bijzonder.


Eigen foto











Op een blad zag ik een vergroeiing die de eikenboom maakte.


Foto: H Tolboom












Gallen (galappels) worden ze genoemd.

Het is een reactie op een indringer.

De gal dient als behuizing en voedsel voor de larve van een insect.

Dit heb ik vroeger geleerd op de lagere school.


Eigen foto

De herfst geeft zoveel, het is echt genieten!


 




Foto: H tolboom







Een beetje griezelen hoort er ook bij😊


Foto: H Tolboom


45 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige wandeling heb je gemaakt. Wat is de herfst toch een mooi seizoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Genoten, wat zijn de blaadjes nu mooi he, het rood, het goud en die heerlijke geuren. Wat een mooi blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige fotografie en ja de herfst geeft ons elk jaar weer mooie gratis geschenken. En mijn vriendje de eekhoorn is vast ook al bezig met zijn voorraad aan te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tine,

      Ik zag hier van de week een eekhoorn in de tuin. Ik heb snel walnoten gekocht en in het eekhoornhuisje gelegd.

      Ik lust trouwens zelf ook wel graag walnoten, we maken ze samen maar op:)

      Dankjewel Tine.

      Verwijderen
    2. En is de eekhoorn weer terug geweest? Walnoten zijn ook mijn ding. En daarbij heel gezond en heb er eens over geschreven zoals je wellicht wel weet.

      Verwijderen
    3. Nee, de eekhoorn is niet weer geweest.
      De walnoten liggen nog op en in het eekhoornkastje.

      Mocht hij weer komen, dan ligt er wat lekkers.

      Verwijderen
  4. :-) nou die laatste oesterzwammen zou ik wel even meegenomen hebben Hilly,:-) zó lekker hé, en die gekker paddenstoel is de dennenvoetzwam.. prachtige kleuren heeft die,
    geweldig wat een boffen kastanjes en een eekhoorn zien...
    een feestje voor jou,
    daarom heb ik nou altijd zakjes bij, of er gaat rommel in mee naar huis, of ik vind er lekkers in :-) wat een feest om te zien he

    geniet er van Hilly, feestje, de slingers komen naar beneden of confetti zo je wilt :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ja geweldig is het in de herfst.
      En dan kastanjes vinden...
      Nu weet ik ook hoe de paddenstoel heet, dankjewel.

      We blijven genieten Dien van de confettiregen aan kleuren:)

      xxx Hilly

      Verwijderen
  5. ha Hilly,

    wat een fijne wandeling was dat.
    Mooie kleuren..
    Ohhh en die tamme kastanjes!
    Inderdaad: met spruitjes... een delicatesse.

    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlou,

      Ja, het was heerlijk, zowel de wandeling als de kastanjes:)

      Groetjes,
      Hilly

      Verwijderen
  6. Hallo Hilly.
    Wat leuk dat je een kijkje kwam nemen en een reactie achter liet op mijn blog.
    En nieuwsgierig als ik ben, kom ik hier even kijken.
    Wat een mooie serie van de herst met al zijn mooie kleuren.
    Mooi dat je een eekhoorntje voor de lens had.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. You made me see the joys of autumn, early autumn anyway!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nice Christine that you experienced the beauty of autumn for a while.

      Verwijderen
  8. Dat eekhoorntje steelt de show, Hilly.
    Lekker hé, gepofte kastanjes.
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lies, dankjewel.

      De kastnjes zijn leeker, iets zoettig.

      Lieve groet,
      Hilly

      Verwijderen
  9. Wat heb je de herfst mooi samengevat.
    Helaas Hilly is ik er nu veel van, maar geniet volop van je log. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke herfstsferen in je foto's.
    Ik hoor het gekraak van je regenpak.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. de herfst is prachtig
    en als je dan eekhoorntjes rond de bomen ziet op zoek naar noten is het helemaal top
    alleen ja, die griezels hé, nee daar ben ik niet zo gek op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Volgens Dien is de paddenstoel een: Dennenvoetzwam!

    Dankjewel Dien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk blogje! En ja, is zeker weten een dennenvoezwam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Aritha.

      Fijn dat we weten hoe de paddenstoel heet, er zijn veel soorten.

      Verwijderen
  14. Het najaar in al haar geuren en kleuren. Heel mooi blogje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik bleef "Oh....!" denken. Bij de foto van die razendsnelle eekhoorn. Die glanzende kastanjes (word ik hebberig van.) De paddo en zelfs de kruisspin. Allemaal mooi en dat maakt de herfst zo bijzonder. Al houd ik meer van de lente (-:
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hezelfde, ik vind de herfst prachtig, maar het voorjaar nog mooier.

      Dankjewel Mirjam.

      Lieve groet.

      Verwijderen
  16. Lovely to enjoy your photos, autumn beauty and intrigue.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nice that you enjoy it.

      Always welcome!

      Thank you and greetings to you Tammie.

      Verwijderen
  17. prachtig die spin! alhoewel ik het wel griezelig vind!


    lieve groet,
    Elise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spinnen zijn nuttig, maar ik vind ze ook wel griezelig:)

      Lieve groet,
      Hilly

      Verwijderen
  18. Wat een heerlijke herfstwandeling en mooi geschreven. Tamme kastanjes lust ik wel, maar ik heb ze nog nooit gepoft. Lijkt me nog lekkerder.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja gepofte kastanjes zijn wel lekker Willy.

      Dankjewel voor de reactie.

      Groetjes.

      Verwijderen
  19. Autumn is the time that shows to us the changing colour, beautiful. The Squirrel is the most beautiful creature, and the chestnuts, excellent.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Liebe Hilly eine wunderschöne Herbstreise hast
    du dargeboten und mit deinen Worten so schön
    geschmückt, es war mir ein Vergnügen als
    Mitreisende dabei zu sein.
    Liebe Grüße zu dir, Karin Lissi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liebe Karin,

      Ich mag es, dass du an meinem Herbstspaziergang teilnimmst.

      Liebe Grüße und bleib gesund!
      Hilly

      Verwijderen
  21. Lieve Hilly
    Ik loop duidelijk heel erg achter in blogland en reageer natuurlijk best laat .Wat is het genieten hier op dit blog .Prachtige foto's alleen die laatste daar krijg ik echt kippenvel van brr
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Elisabeth,

      Wat fijn dat je kwam lezen.
      Ik kan me voorstellen dat je de spin eng vindt.
      De foto is zo duidelijk:)

      Dankjewel en lieve groeten,
      Hilly

      Verwijderen
  22. genieten ook in jouw herfstbos


    veel liefs,
    Elise

    BeantwoordenVerwijderen