zondag 15 januari 2023

Een warm gevoel van binnen

Als het buiten donker, koud en nat is, 
kook ik graag lekkere warme gerechten.
Soms met een twist naar vroeger.

De geuren van de gerechten brengen me geluksmomentjes.
Zo'n lekker bord eten maakt me dankbaar en warm van binnen.

Ik heb wat foto's gemaakt van het eten en er een korte beschrijving bijgemaakt.
Wat ik met eigen oog zag zeg maar:)

Allereerst maakte ik Vijfschaft.
Oorspronkelijk bestond dit gerecht uit: 
aardappelen, bruine bonen, wortelen, uien en appels.
Ik heb er gerookte/gebakken spekjes aan toegevoegd en rookworst.















































Als tweede gerecht maakte ik erwtensoep
Ik haalde het recept uit een oud kookboek.
























Ik vind het lekker om er zelf brood bij te bakken.
Hij kreeg een rare vorm:) maar was wel lekker.



















Wat  ik zelf een overheerlijk gerecht vind is Hete bliksem
Ik maak het altijd met Goudrenetten en zoete appels
zoals Fugi of Elstar.




















Ook een heerlijk gerecht in deze tijd van het jaar is kapucijnerschotel.






















Een lekkere pan groentesoep met wat warme broodjes is ook zo heerlijk.
Ik hoop altijd dat de soep net zo lekker is als mijn moeder hem maakte...























Zoals misschien wel te zien is, kook ik van deze gerechten altijd een grote pan vol.  Ik doe er altijd wat van in bakjes en deze doe ik in de diepvries.
Voor later als ik minder tijd heb, dan kan ik het zo opwarmen.

Er zijn nog heel veel lekkere gerechten te vinden in kookboeken.
Zelf heb ik ook wat boekjes met streekgerechten.
Ook op internet is heel veel lekkers te vinden om te koken.

Ik mag graag koken en probeer dat zo gezond mogelijk te doen.
Een keer zondigen mag best, ik vind friet met mayonaise ook wel heel lekker:)

Met oudejaarsdag hebben we zelf oliebollen gebakken in de schuur.
Dan drinken we daar koffie en dan die eerste oliebol proeven, jammie zo lekker:)















































Ik hoop dat ik iets warms mocht delen hier op mijn website.
Volgende keer weer wat anders.
Net wat mijn ogen dan weer zien:)
Tot ziens!

60 opmerkingen:

  1. Beste Hilly,
    Ja hoor—jou kookkunst klinkt zeker net zo goed als die van je Moeder. Dit is het doorgeven van cultuur en het liefdevol verzorgen van je dierbaren!
    Allemaal lekker voor diegenen die er nog van kunnen/mogen genieten.
    Helaas was ik net voor Kerst erg ziek, overgeven zelfs na 3 slokjes water. Bleek dat ik gezien mijn slechts 25% nierfunctie nóg beter op moet passen en voortaan vermijden om nog bonen, linzen, aardappelen, donkere bladgroente etc. te eten.
    Dus al je heerlijke gerechten 'proef' ik in gedachten maar de meeste mag ik niet meer. Net als jij kookte ik altijd grote hoeveelheden van deze maaltijd soepen en dan lekker invriezen voor een makkelijke avond.
    Nu moet ik de voorraad mee opmaken en meestal van die soepen neem ik slechts een klein beetje en Pieter lekker veel.
    Heb ook al een grote pan met gezonde soep gemaakt en ook die ingevroren.
    Het is geweldig dat we tegenwoordig via Internet zoveel kunnen leren voor dergelijke toestanden. Mijn Moeder had dat niet toen haar nieren achteruit gingen. Toch heeft ze nog bijna zeven jaar geleefd met dialyse. Ik bewonder haar voor dat en zelf zal ik het niet doen. Zij had man, kinderen (6 rondom haar wonende) en kleinkinderen. Zelf heb ik niemand gezien mijn man bijna 22 jaar ouder is.
    Maar elke dag is een GIFT en we bidden dat God ons nog meerdere van zulke dagen zal schenken.
    Ben nog niet klaar met mijn archiveren voor anderen en ook over de familie...
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Mariette,

    Wat jammer dat je ziek was met kerst.

    Ik ben ook dankbaar voor elke dag die we samen mogen zijn.
    Het kan zomaar anders zijn...

    Ik wens voor jullie nog een hele mooi tijd samen!

    Lieve groetjes,
    Hilly



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Hilly, minder leuk en Kerst is aan mij voorbijgegaan dit keer. Maar heb het tóch gered om de 6 uur (wat er 8 werden...) naar Orlando te rijden met Pieter. Eenmaal daar kon ik heerlijk relaxen en bijkomen. Heerlijke tijd samen—zou het niet hebben willen missen! En nu opletten met eten. Liefs,
      Mariette

      Verwijderen
    2. Jazeker Hilly, het kan inderdaad zomaar anders zijn. Wij leven heel bewust—al jaren en net als jij genieten we het meeste van de kleine dingen en sámen.
      Liefs,
      Mariette

      Verwijderen
  3. Wahw..., 'k wil bijschuiven, Hilly!
    'k Eet graag, daarom kook ik ook graag...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent welkom Lies!
      Koken vind ik ook leuk.

      Lieve groetjes en dankjewel.

      Verwijderen
  4. It looks beautiful, but, I'm a vegetarian, so I don't like bacon. But Hilly, thanks for recipe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Bob.

      All these dishes contain meat.

      Sometimes I don't eat meat for a day.

      Verwijderen
  5. Van vijfschaft heb ik nog nooit gehoord
    Ja ik doe dat ook zo, voldoende klaar maken om enkele potjes in te vriezen voor de dagen dat ik geen zin heb om te koken
    En soep heb ik altijd staan, eenvoudig maar lekker
    Smakelijk eten 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vijfschaft is een streekgerecht uit Utrecht.
      Het is een stevige maaltijd:)
      Soep vind ik ook erg lekker.
      De soep van mijn moeder was de allerlekkerste.

      Dankjewel.

      Verwijderen
  6. Mmmmm dat ziet er allemaal heerlijk uit….ik kook ook meestal voor de diepvries lekker makkelijk ,wat fijn dat je genezen bent mooi het doet mij goed dat te horen liefs van mij 🍀🙏🍀❤️🐾

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je lieve reactie.
      Ja makkelijk als er iets in diepvries zit.

      liefs terug,
      Hilly

      Verwijderen
  7. Everything looks so comforting and delicious!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gracias por la receta. Se ve muy rico , te mando un beso.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Das sieht alles sehr appetitlich aus. Du bist eine tolle Köchin. In meinem Haushalt ist der Mann der Koch...
    Liebe Grüße in die neue Woche von Karin Lissi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danke für das Kompliment.
      Ich koche gern.


      Liebe Grüße für dich,
      Hilly

      Verwijderen
  10. Wij eten koolhydraatarm en ook daarvan zijn vele gerechten te vinden op het www...ben dol op ovenschotels :)
    En geniet volop van de soepen...hoort er toch een beetje bij hè
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hm lekker gerechten uit mijn jeugd! Je stopt er werk in Hilly. Het verwarmt zeker het hart!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Hilly.

    Wat leuk deze gerechten.
    Vijfschaft heb ik nog nooit van gehoord, zag er lekker uit.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Patricia,

      Dankjewel voor je reactie.
      Vijfschaft is een streekgerecht uit het gebied Utrecht.

      Groetjes van Hilly

      Verwijderen
  13. Daar zaten best lekkere gerechten bij die ik ook wel lust maar dan met veggie vlees daarbij. En die Vijfschaft?? daar had ik nu nog nooit van gehoord. En oliebollen heb ik het afgelopen jaar ook niet op want die kan ik niet meer verdragen. En zal ik ze wel eten gaan dan blijven de darmen wel naar een toiletgang vragen. Mooie fotos weer daarbij gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Tine,

      Vijfschaft is best een stevige maaltijd.
      Het is een streekgerecht uit Utrecht.

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor de toelichting.
      Weer wat geleerd van jou.Liefs, Tine

      Verwijderen
  14. Your food looks and sounds wonderfully warm and comforting.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Hilly! Warm and homemade food in winter is always very cozy. I liked the ideas! =) Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Your food looks just delicius and tasty! I also love too cook and eat :) I love food!! Great tips and great pictures. Its always so nice visiting your blog...
    Titti

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat ziet je eten heerlijk uit. Oliebol ziet ook goed uit. Vijfschaft heb ik nooit van gehoord. Apart woord om te noemen. Je zult wel lekker gesmaakt hebben. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.
      Vijfschaft heet zo omdat het van oorsprong uit 5 ingrediënten
      bestond, het is heel lekker en voedzaam.
      De oliebollen waren heerlijk, ik heb nog een zak in de diepvries:) Keertje bij de koffie opeten.

      Jacqueline en Ferry, hartelijke groeten voor jullie,
      Hilly

      Verwijderen
  18. Cooking is a nurturing art form. I also love to put food in the freezer for another day. Enjoy all your yummies.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. A fine and great winter-soup-kitchen - I think also delicious in summer! many greetings from Dori from the bavarian Forest!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Cooking is therapeutic. This is a nice winter soup.
    https://www.melodyjacob.com/2023/02/how-to-style-cargo-pants-and-satin-shirt.html

    BeantwoordenVerwijderen
  21. The good good like this give energy to the body. For re start the day.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Thank you for sharing this delicious recipe.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Sehr appetitlich sieht alles aus liebe Hilly, du scheinst eine gute Köchin zu sein, die mit Liebe ihre Gerichte kreiert. Weiterhin viel Freude und
    gutes Gelingen, herzlichst Karin Lissi

    BeantwoordenVerwijderen